Qubic Music presents

“centre of the innerself”

Dit album is een bloemlezing van 8 composities van mijn hand. Samen met 6 musici zijn de tracks zeer divers en laten een breed klank pallet horen.

  • Pascal Haverkate : trompet/bugel;
  • Thijs van Otterloo : tenor/alto en sopraan saxofoon;
  • Folker Tettero : akoestisch en elektrische gitaren;
  • Marco van Os : bas;
  • Arno van Nieuwenhuize : drums
  • George Pelupessy : percussie;
  • Michiel Buursen : componist /piano/ rhodes/hammond en synthesizer programmering.

Jazz, pop, funk, samba, soul, rock maken dit tot een ultieme smeltkroes. Er is naast de ruimte voor thema’s en grooves is er voor alle musici de ruimte voor hun eigen creatieve inbreng. Zowel akoestische instrumenten als analoge synthesizers en software gestuurde synthesizers blenden moeiteloos samen.

Alhoewel moeiteloos blenden:

……Dankzij de kleurmengtoonkunsten van technicus Jasper Bom is een een smaakvol geheel geworden.

Aangezien er zoveel verschillende lagen in de muziek zitten en ook klankkleur-, tempo en sfeer   wisselingen werd hier het uiterste van zijn kunnen gevraagd.

En wat een job heeft hij geleverd.

Een aantal composities zijn vlak voor de sessie geschreven, ook een aantal oude composities zijn in een “Qubic Music” jasje gegoten.

Een van de melodieën ontstond op het moment dat ik op mijn fiets vanuit de stad richting huis langs de studio kwam.

“Ik ben maar snel doorgefietst en heb het thuis meteen uitgewerkt.”

Enkele dagen later werd deze creatie opgenomen en is het fraaie sluitstuk van het album geworden getiteld Time’s up.

Maar liefst 4 composities stammen uit de jaren 90.

Over alle connecties met deze jaren 90 later meer in een ander blog.

Net als mijn vorige cd  “Awakenications”, die net een paar maanden voor de eerste Qubic sessie was opgenomen, kan ik putten uit mijn zeer uitgebreide eigen repertoire.

“Op het moment dat Jasper en ik ons experiment bespraken, wist ik meteen welke creaties er voor geschikt waren.”

Het waren precies die stukken die buiten de akoestische piano om met rhodes , synts ,gitaar, bas, drums,blazers en percussie het beste tot hun recht komen.

Een mooi vervolg op “Awakenicanications”.

20 years ago,

De openingstrack, stamt uit een zeer productieve tijd.Het heeft een typische opbouw voor een smooth groovy stuk , die zich opborrelt middels allerlei subtiele harmonieën van de analoge synts in combinatie met de band.

Loat moar Kuuln is een samba die ikvoor mijn eindexamen schreef.

Een mooi thema gespeeld door Pascal en Thijs. Na de solo’s en gitaar sfeer interlude en drumsolo van Arno zit er een verrassend staartje aan.

Daddycated to my mam,
Had eerst de werktitel Pa en moe this song is voor you, voor mijn ouders geschreven in 1998. Een prachtige lyrische melodie die op een fabuleuze wijze door Pascal gespeeld wordt.

Hij was al eerder in deze rol in een van mijn producties te horen, waar hij in Summertime gefeatured werd. Samen met Folker sparren zij samen het thema en neemt Folker in de interlude een prachtige solo voor zijn rekening.

1995” is een compositie uit 1995.

Een intro bestaande uit louter synt sounds waarna de band de groove overneemt. Een warme deken aan sfeer dompelt de melancholische melodie in een warm bad.

Smooth van begin tot einde.

Smiling &crying is een nieuwe compositie.

Na een piano intro is het lekker funky en spelen de blazers het thema, daarna rhodes solo en Thijs op altsax.

Een funky slot met de nodige synth sferen.

Centre of the innerself is ook een recenter werk en titeltrack voor het album. De staat waarin je verkeerd op het moment dat de creativiteit vanzelf vloeit, zonder er moeite voor te hoeven doen.

In het moment zijn, met volle aandacht. In je eigen wezenskern.

Een piano intro die wordt vervolgd met een lekkere groove. De blazers en piano wisselen samen met de bas het thema af. Na de bassolo spelen de blazers eerst een 2, en daarna een 4 stemmige background achter de piano solo.

Gato heteroglaucus is de titel van een stevig nummer.

Interludes, thema, breaks en rock blokken wisselen elkaar af en vormen een stomende uitvoering van dit origineel in opdracht voor een symfonieorkest geschreven compositie.

De titel vindt zijn oorsprong in Rio de Janeiro. “Tijdens een van mijn verblijven logeerde voor de deur van mijn appartement een kat met 2 verschillende kleuren ogen, heteroglaucus.”

Al met al is het een zeer fris warm gevarieerd album geworden.

We hope you will enjoy it.

Als laatste willen we nog wel even vermelding maken van de analoge synthesizers van Rene Schardt. Michiel zijn vorige album is door Rene gemasterd.

Minimoog, Synthex ,Prophet 10 en Hammond zijn enkele van de grote collectie van deze sublieme technicus. Dankzij deze sounds klinkt het album zeer authentiek.

Ook de nieuwste software gestuurde synths zijn voor dit project gebruikt.

Zo zal Michiel binnenkort laten zien in een filmpje hoe hij de audio van een track gebruikt in de Omnisphere 2. Hij maakt hiermee een totaal nieuw origineel eigen sound van, wat absoluut een innovatief snufje in deze elektronica branche is.