over mij
Door steeds meer te vertrouwen op mijn intuitie ben ik in staat dat te doen waar ik blij van word en het verschil mee maak.
Als pianist studeerde Michiel als jongste student ooit in Hilversum op 21-jarige leeftijd af aan het Hilversums Conservatorium. Zijn eerste arrangeer opdracht (Porgy&Bess) werd bekroond met de Perspectief Reisprijs. Hij werkte o.a. samen met de volgende jazz musici: Benny Baily, Hugh Masekela, Deborah Brown, JD Walter, Greetje Kauffeld, Denise Jannah, Ingram Washington, Rhetta Hughes, Edwin Rutten en Mark Murphy. Op popgebied werkte hij met oa Sister Sledge, Boney M, Lee Towers, Des’ray en Massada. Op Noord Afrikaans Raï gebied werkte hij met JWO & Rythms of Raï en Cheb Douzi. Op Braziliaans gebied met o.a. Tamara Maria, Inke Krudde, Red Limo String Quartet & Leandro Braga. Hij nam ook eigen producties voor zijn rekening. Als arrangeur, pianist, producer voor een Marantz project. Voor Oxfam Novib en SCA als componist, producer pianist. Als pianist, arrangeur aan 2 CD’s van Katelijne van Otterloo. In 2008 kwam zijn eerste CD in eigen beheer “Dualogy, Michiel Buursen plays Jobim” uit en in mei 2014 zijn 2e CD uit “Awakenications” met eigen composities. In 2014 begon Michiel een samenwerking met geluidstechnicus Jasper Bom. Deze mondde uit in een 3 tal albums. Qubic Music presents:
JD Walter & Michiel Buursen trio : “Standards at Qubic” (2016)
Michiel Buursen:”State of mine” (2016)
Michiel Buursen: “Centre of the innerself” (2017)
Michiel Buursen: 13 Faces of the Moon (2019)
Sinds 2015 geef ik muzieksessies gericht op meditatie. Tevens neem ik veel albums met muziek voor meditaties op.
Momenteel ben ik bezig met het verbeelden van muziek met drogbeelden van de natuur, en bijzondere plekken in Nederland. Onder de noemer “Reflections of light” a free gift of nature. Het dagelijks leven anders belicht. Ik heb de 4 jarige opleiding Mens & Intuitie gevolgd voor mijn persoonlijke groei en ontwikkeling. En na het volgen van de Top opleiding ben ik gecertificeerd Life coach en Mediator.
Jonge jaren
Als jongste telg van de Buursen familie werd ik rond theetijd op 6 juli 1972 geboren. Vanaf het moment dat er rond mijn 5de levensjaar een piano in huis kwam was mijn doel in zijn leven bepaald; 2 jaar later kreeg ik mijn eerste pianoles. Muziek zat in de familie en kwam vooral bij Oma Toos vandaan, de kleindochter van de bakker die de Goudse stroopwavels uitvond. Op mijn 9de componeerde ik mijn eerste deuntjes. Ik was 11 op het moment ik in een heuse suite componeerde. (das schönen Idromeer). De liefde voor de muziek werd mede gevoed door mijn pianolerares Wijntje van der Ende. Wegdromend bij Mozart, Chopin en Beethoven maakte ik mij deze muziek snel eigen via bladmuziek, cassettes en platen.

Middelbare school
Tijdens mijn middelbare schooltijd kwam ik in aanraking met jazz en popmuziek. Gretig absorbeerde ik als jonge musicus alle stromingen die voorhanden waren op dat moment en vanaf de eerste klas van de havo was ik lid van meerdere orkesten waaronder een jeugd big band onder de bezielende leiding van Bart Bijleveld, die mij deelgenoot liet zijn van zijn uitgebreide platencollectie. Ik had ook een eigen trio met de naam KOBUKO waarmee hij jazzstandards en eigen materiaal speelde en ook een popband Change waarvan veel leden dezelfde professie zijn gaan uitoefenen: Niels Bijl bevindt zich in de klassieke regionen, Arnoud van den Berg heeft mijn pad nog regelmatig gekruist, Chiel ten Vaarwerk speelt met Arnoud in de bluesband Cuban Heels en zanger Paul Disbergen is acteur geworden.
Jeugdvriend gitarist Daniel Mouthaan is ook in diverse bands terug te vinden. Verder was ik tijdens mijn middelbare schooltijd nog actief in diverse schoolbands en begeleidde hij diverse solisten. Een tweede big band werd door zijn ouders niet toegestaan aangezien de schoolresultaten er onder zouden leiden, dit tot mijn grote verdriet. Met sommige optredens verdiende ik mijn eerste centen waarmee ik mijn eerste Rhodes financierde. Hierdoor is mijn enige baantje buiten de muziek een krantenwijk gebleven.
De Tor
De middelbare schooltijd verliep niet geheel vlekkeloos. Via de HAVO belandde ik op de MAVO om tijdens mijn examenjaar op 15-jarige leeftijd de vooropleiding van het conservatorium in Enschede te volgen. Tijdens mijn eerste concertbezoek aan jazzcafé de Tor in Enschede in 1987, waar hij een week eerder al speelde met de big band Molto Explosivo, stippelde ik mijn vervolg qua studiedoel uit. Freddie Hubbard speelde er namelijk met Rob Madna die op Michiel een blijvende indruk maakte. Omdat Rob docent aan het conservatorium in Hilversum was, was dat de weg die Michiel zou gaan bewandelen. In jazzcafe de Tor werkte Michiel vanaf 1988 tot 1991 als vrijwilliger en terwijl hij zelf officieel als 16 jarige jongen nog geen alcohol mocht nuttigen tapte hij als barman biertjes voor menig jazzmusicus en hun publiek. Tijdens deze bardiensten zag Michiel veel concerten en als programmeur Peter Huijdts in het land was kon hij tot het einde blijven om met hem en zijn vrouw Greetje mee te liften naar Haaksbergen.

Conservatorium Hilversum (1989-1994)
De muzikale reis werd daarom na de middelbare school voortgezet in Hilversum, één van de meest toonaangevende conservatoria van die tijd in Europa. Tijdens mijn toelatingsexamen werd hij begeleid door Erik Robaard (aangezien toenmalig triolid Johan Plomp geblesseerd was) en Erik betrok ik daarna regelmatig bij mijn huidige projecten. Tijdens de vijf jarige studie in Hilversum kreeg ik les van Tine Schneider, Henk Elkerbout en uiteindelijk Rob Madna, allen als hoofdvakdocent. Tevens kreeg ik te maken met Erik en Bart van Lier, Lex Jasper, Jan Laurens Hartong en Koos Serierse. Tijdens zijn studie speelde hij met Greetje Kauffeld, Deborah Brown, Mark Murphy, Edwin Rutten, Benny Bailey en Hugh Masekela. In 1994 was hij de jongst afstuderende musicus als 21 jarige.

Porgy & Bess
Adjunct directeur Jan Huydts bezorgde mijn eerste grote arrangeerproductie voor de dansgroep Opus One. De melodieën van de van oorsprong als opera gecomponeerde muziek van Gerschwin gebruikte ik als leidraad voor het theatrale orkestrale schouwspel. Ik kon mijn fantasie kon de vrije loop laten gaan gedurende de vijf maanden dat ik 2 uur muziek arrangeerde. Met diverse medemusici namen we in de studio van het Hilversums conservatorium op. Onder hen mijn toenmalige huisgenoot en drummer Dave van Beek. In 1995 werd ik door de stichting Aanmoedigingsfonds voor de kunsten geprezen voor zijn creatie met de perspektiefreisprijs Op de laatste dag van het jaar 1994 moest voorzitter Wim Barry mij twee keer bellen om hem te overtuigen dat hij geen grapje maakte.

Als musicus bekwaamde ik me daarna op het popgebied in diverse bands en tourde met de theatervoorstelling “I got Rythm” van Gerschwin met Donald Jones, Ernst Daniel Smid, Denise Jannah en Mathilde Santing. Hierna kwam ik terecht bij de artiestenbegeleidingsband Hi-Five showband en begeleidde met deze band onder andere Lee Towers, Jaques Herb, Anita Meijer, Boney M, Harry Slinger en vele anderen. Tevens werkte ik mee aan de reünie van de originele Sister Sledge die tien jaar lang niet compleet had opgetreden. Verder speelde en arrangeerde ik voor zangeres Tamara Maria. Haar repertoire bestond uit jazz en Braziliaanse muziek.

Nieuw Milenium
Met de show the Young Messiah deden we alle theaters in de Benelux aan en tijdens deze toer leerde ik zangeres Rhetta Hughes kennen. Na deze tour vroeg ze mij om als arrangeur en musical direcetor voor een project rond de muziek van jazz-zangeres Ella Fitzgerald. Uiteindelijk is hier geen musical uit voort gekomen. Maar een muzikaal feest was het wel om samen met Rhetta te mogen werken.

Met JWO&rythms of rai, maakten we een live cd in het Bimhuis. We maakte met deze groep een tournee door Marokko. Met Ingram Washington, Leah Kline en Saskia Laroo speelde ik in 2005 een week lang in Beiroet (Libanon). Rond 2006 maakte ik 1 jaar lang deel uit van de Molukse band Massada, en met de Marokkaanse zanger Cheb Douzi maakte ik diverse tripjes naar Afrika (Marokko en de Ivoorkust), met als hoogtepunt een optreden op het strand van Tanger voor een publiek van 200.000 man. Bij de cover band Luigis leerde ik Katelijne en Bas van Otterloo kennen, waar ik vanaf 2002 veel mee werkte. Samen met haar band en ook voor haar boekingsbureau met diverse gelegenheid groepen op events, bedrijfsfeesten, diners en concerten. In 2008 namen we de cd “Colors of Jazz” en 2013″ Cat’s Tale” op. Voor dit laatste album nam ik alle arrangementen voor mijn rekening.

Docent
Al tijdens mijn studie in Hilversum ben ik begonnen met lesgeven, bandcoaching. Op de muziekscholen in Vianen (1994-1999) CKV in Almere (1997-2007) en korte periodes invalwerk in Castricum.

Vanaf 2007 is het tijd voor krachtige keuzes meer mijn eigen pad te gaan bewandelen. Ik beeindig het diensverband aan de muziekschool in Almere, om thuis een eigen praktijk Popjazz pianoles op te zetten. Ik neem een besluit te stoppen met alle cover-bands. Er waren tijden dat ik in 3 a 4 verschillende coverbands speelde. Relight my fire vrijdagavon in B minuer, de dag erna in de middag in C#mineur en s’avonds nog eens in C mineur. Muziek maken is mijn lust en leven, en ik houd van afwisseling. Het was tijd voor andere keuzes. Ik trouw met mijn grote liefde Lieke en vanaf dat moment breng ik mijn eigen cd’s uit, met muziek die er voor mij toe doet. Met Katelijne van Otterloo spelen we veel op events, bedrijfsfeesten, diners en concerten. Hoofdzakelijk jazz.
Audiobiografie
Met het album “Awakenications” begon mijn muzikale biografie vorm te krijgen, die ik mijn Audiobiografie noem. Dit album staat ook symbool voor het herinneren van mijn dromen als kind om als componist mijn leven te leiden. En componeren deed ik al vanaf mijn 9de. Enkele stukken uit mijn vroege jeugd zijn dan ook te beluisteren op de diverse albums. Aan de hand van mijn eigen composities vertel ik mijn levensverhaal. De muziek is geïnspireerd door voor mij gewone en bijzondere mensen en momenten.
Centre of the Innerself staat voor de persoonlijke ontwikkeling die ik heb doorgemaakt, waardoor ik moeitelozer door het leven ga. State of Mine is een album met verstilling en zelfreflectie, en staat in het verlengde van de albums ervoor. En zijn een voorbode voor de muziek en meditatie albums die ik vanaf 2015 ben gaan opnemen.
-
Album Dualogy
€ 12,50 -
“Standards at Qubic”
€ 12,50 -
“Centre of the Innerself”
€ 12,50 -
Piano lichtmeditaties
€ 12,95 -
Music of the spheres (Pythagoras 432hz)
€ 12,97 -
Music of the spheres part 2 (Pythagoras 432hz)
€ 12,97 -
Pythagoras piano (Pythagoras 432hz)
€ 12,97 -
Visualisations
€ 12,97 -
13 faces of the Moon
€ 13,00 -
Awakenications
€ 12,50 -
State of Mine
€ 12,50 -
Future Music is Now (Pythagoras 432hz)
€ 12,97
Muziek & Meditatie
Sinds ik mij in 2005 met meditaties en visualistaties bezig houd, was mijn nieuwsgierigheid gewekt om zelf muziek te maken voor deze doeleinden. En dan wel op zo’n manier dat het niet alleen een beetje gekabbel op de achtergrond is, maar dat het ook als muziek als zodanig overeind blijft staan, waar mensen naar willen luisteren. Dit resulteerde in vele opnames die naast meditatiedoeleinden gebuikt worden ook voor filmische muziek ideaal zijn. Vanaf 2017 geef ik live muziek & meditatiesessies. Ik had een vaste plek elke maand in het Vlinderhuys in Amersfoort, waar ik Lichtconcerten gaf. En samen met Esther van Santen geef ik tijdens de volle maan met haar klankschalen bijzondere sessies Moonfullness, midden in de prachtige natuur van Hoenderloo op het erf van “Himalayan heart.” Bij de opleiding Mens & Intuitie ben ik gestart met de Muziek & Intuïtie sessies. Muziek van deze sessies zijn tevens tussen de muziek & meditatie albums terug te vinden.
-
Piano lichtmeditaties
€ 12,95 -
Music of the spheres part 2 (Pythagoras 432hz)
€ 12,97 -
Music of the spheres (Pythagoras 432hz)
€ 12,97 -
Visualisations
€ 12,97 -
Pythagoras piano (Pythagoras 432hz)
€ 12,97 -
Future Music is Now (Pythagoras 432hz)
€ 12,97 -
Reflections of Light (Pythagoras 432hz)
€ 12,97 -
Pure singing bowls part 1
€ 12,97 -
Pure singing bowls part 2
€ 12,97 -
Soul Sounds (Pythagoras 432hz)
€ 12,97
Reflections of light

Mijn muziek gebruik ik bij mijn filmische beelden die ik met mijn drone maak. Sinds maart 2021 in mijn bezit. Dit zorgde er letterlijk voor dat mijn beeldende muziekcreaties naar een hoger plan getild werden. De ene keer maak ik muziek bij de beelden en een andere keer monteer ik de beelden op bestaande muziek. En versmelting van 2 disciplines waar ik mij graag creatief in uit.