Als pianist studeerde Michiel als jongste student ooit in Hilversum op 21-jarige leeftijd af aan het Hilversums Conservatorium. Zijn eerste arrangeer opdracht (Porgy&Bess) werd bekroond met de Perspectief Reisprijs.

Hij werkte o.a. samen met de volgende jazz musici: Benny Baily, Hugh Masekela, Deborah Brown, JD Walter, Greetje Kauffeld, Denise Jannah, Ingram Washington, Rhetta Hughes, Edwin Rutten en Mark Murphy. Op popgebied werkte hij met oa Sister Sledge, Boney M, Lee Towers, Des’ray en Massada.

Op Noord Afrikaans Raï gebied werkte hij met JWO & Rythms of Raï en Cheb Douzi.

Op Braziliaans gebied met o.a. Tamara Maria, Inke Krudde, Red Limo String Quartet & Leandro Braga.

Hij nam ook eigen producties voor zijn rekening. Als arrangeur, pianist, producer voor een Marantz project. Voor Oxfam Novib en SCA als componist, producer pianist. Als pianist, arrangeur aan 2 CD’s van Katelijne van Otterloo.

In 2008 kwam zijn eerste CD in eigen beheer “Dualogy, Michiel Buursen plays Jobim” uit en in mei 2014 zijn 2e CD uit “Awakenications” met eigen composities.

In 2014 begon Michiel een samenwerking met geluidstechnicus Jasper Bom. Deze mondde uit in een 3 tal albums.

In 2016 en 2017 maakte hij in totaal 10 albums meditatieve pianomuziek met klankschalen. Intuïtief afgestemd op een thema voor persoonlijke groei.

Jonge Jaren

Michiel Buursen is als jongste telg van de Buursen familie rond theetijd op 6 juli 1972 geboren. Vanaf het moment dat er rond zijn 5de levensjaar een piano in huis kwam was zijn doel in zijn leven bepaald; 2 jaar later kreeg Michiel zijn eerste pianoles. Muziek zat in de familie en kwam vooral bij Oma Toos vandaan, de kleindochter van de bakker die de Goudse stroopwavels uitvond. Op zijn 9de componeerde hij de eerste deuntjes wat uitmondde in een heuse suite(das schönen Idromeer) toen hij een jaar of 11 was. De liefde voor de muziek werd mede gevoed door zijn pianolerares Wijntje van der Ende. Wegdromend bij Mozart, Chopin en Beethoven maakte hij zich deze muziek snel eigen via bladmuziek, cassettes en platen en tijdens zijn middelbare schooltijd kwam hij in aanraking met jazz en popmuziek. Gretig absorbeerde de jonge musicus alle stromingen die voorhanden waren op dat moment en vanaf de eerste klas van de havo was hij lid van meerdere orkesten waaronder een jeugd big band onder de bezielende leiding van Bart Bijleveld, die Michiel deelgenoot liet zijn van zijn uitgebreide platencollectie.

Middelbare schooltijd

Michiel had ook een eigen trio met de naam KOBUKO waarmee hij jazzstandards en eigen materiaal speelde en ook een popband Change waarvan veel leden dezelfde professie als Michiel uitoefenen: Niels Bijl bevindt zich in de klassieke regionen, Arnoud van den Berg heeft Michiel zijn pad nog regelmatig gekruisd, Chiel ten Vaarwerk speelt met Arnoud in de bluesband Cuban Heels en zanger Paul Disbergen is acteur geworden.

Jeugdvriend gitarist Daniel Mouthaan is ook in diverse bands terug te vinden. Verder was Michiel tijdens zijn middelbare schooltijd nog actief in diverse schoolbands en begeleidde hij diverse solisten. Een tweede big band werd door zijn ouders niet toegestaan aangezien de schoolresultaten er onder zouden leiden, dit tot groot verdriet van de muzikale tienertukker. Met sommige optredens verdiende hij zijn eerste centen waarmee hij zijn eerste Rhodes financierde. Hierdoor is zijn enige baantje buiten de muziek een krantenwijk gebleven.

De Tor

De middelbare schooltijd verliep niet geheel vlekkeloos voor Michiel; Via de HAVO belandde hij op de MAVO om tijdens zijn examenjaar op 15-jarige leeftijd de vooropleiding van het conservatorium in Enschede te volgen. Tijdens Michiel zijn eerste concertbezoek aan jazzcafé de Tor in Enschede in 1987, waar hij een week eerder al speelde met de big band Molto Explosivo, stippelde Michiel zijn vervolg qua studiedoel uit. Freddie Hubbard speelde er namelijk met Rob Madna die op Michiel een blijvende indruk maakte. Omdat Rob docent aan het conservatorium in Hilversum was, was dat de weg die Michiel zou gaan bewandelen. In jazzcafe de Tor werkte Michiel vanaf 1988 tot 1991 als vrijwilliger en terwijl hij zelf officieel als 16 jarige jongen nog geen alcohol mocht nuttigen tapte hij als barman biertjes voor menig jazzmusicus en hun publiek. Tijdens deze bardiensten zag Michiel veel concerten en als programmeur Peter Huijdts in het land was kon hij tot het einde blijven om met hem en zijn vrouw Greetje mee te liften naar Haaksbergen.

Conservatorium Hilversum (1989-1994)

De muzikale reis werd daarom na de middelbare school voortgezet in Hilversum, één van de meest toonaangevende conservatoria van die tijd in Europa. Tijdens zijn toelatingsexamen werd hij begeleid door Erik Robaard (aangezien toenmalig triolid Johan Plomp geblesseerd was) en Erik werd daarna regelmatig bij Michiel´s huidige projecten betrokken. Tijdens de vijf jarige studie in Hilversum werd Michiel onderwezen door Tine Schneider, Henk Elkerbout en uiteindelijk Rob Madna, allen als hoofdvakdocent. Tevens kreeg Michiel te maken met Erik en Bart van Lier, Lex Jasper, Jan Laurens Hartong en Koos Serierse. Tijdens zijn studie speelde hij met Greetje Kauffeld, Deborah Brown, Mark Murphy, Edwin Rutten, Benny Bailey en Hugh Masekela. In 1994 was hij de jongst afstuderende musicus als 21 jarige.

Porgy & Bess

Adjunct directeur Jan Huydts bezorgde Michiel zijn eerste grote arrangeerproductie voor de dansgroep Opus One. De melodieën van de van oorsprong als opera gecomponeerde muziek van Gerschwin werden door Michiel gebruikt als leidraad voor het theatrale orkestrale schouwspel. Zijn fantasie kon de vrije loop gaan en gedurende vijf maanden schreef hij twee uur muziek en nam dit tevens met diverse medemusici,in de studio van het Hilversums conservatorium op waaronder zijn toenmalige huisgenoot en drummer Dave van Beek. Michiel werd in 1995 door de stichting Aanmoedigingsfonds voor de kunsten geprezen voor zijn creatie met de perspektiefreisprijs Op de laatste dag van het jaar 1994 moest voorzitter Wim Barry Michiel twee keer bellen om hem te overtuigen dat hij geen grapje maakte.

Als musicus bekwaamde Michiel zich daarna op het popgebied in diverse bands en tourde met de theatervoorstelling I got Rythm van Gerschwin met Donald Jones, Ernst Daniel Smid, Denise Jannah en Mathilde Santing. Hierna kwam Michiel terecht bij de artiestenbegeleidingsband Hi-Five en begeleidde met deze band onder andere Lee Towers, Jaques Herb, Anita Meijer, Boney M, Harry Slinger en vele anderen. Tevens werkte Michiel mee aan de reünie van de originele Sister Sledge die tien jaar lang niet compleet had opgetreden. Verder speelde en arrangeerde hij voor zangeres Tamara Maria.  Haar repertoire bestond uit  jazz en Braziliaans.

Nieuw Milenium

Michiel tourde nog voor Stardust met de show the Young Messiah waar hij zangeres Rhetta Hughes leerde kennen. Na deze tour werkten zij vaker samen en maakte ze samen een bijzondere pilot rond de zangeres Ella Fitzgerald, waar Michiel de muzikale leiding over had, die helaas nooit een vervolg kreeg.

Hij maakte deel uit van JWO&rythms of rai, die een live cd in het Bimhuis opnam. en maakte met deze groep een tournee door Marokko. Met Ingram Washington, Leah Kline en Saskia Laroo speelde hij in 2005 een week lang in Beiroet (Libanon). Tot voor kort speelde Michiel in de Molukse band Massada, en met de Marokkaanse zanger Cheb Douzi waarmee hij diverse tournees naar Afrika (Marokko en de Ivoorkust)maakte, met als hoogtepunt een optreden op het strand van Tanger voor een publiek van 200.000 man. In de band Luigis leerde Michiel Katelijne en Bas van Otterloo kennen, waar hij veel mee werkte en in 2008 de cd “Colors of Jazz”  en 2013″ Cat’s Tale” mee opnam. Voor dit laatste album nam hij alle arrangementen voor zijn rekening.

Docent

Al tijdens zijn studie in Hilversum is Michiel begonnen met lesgeven, bandcoaching. Op de muziekscholen in Vianen (1994-1999) CKV in Almere (1997-2007) en korte periodes invalwerk in Castricum. Sinds 2007 runt hij Popjazz pianoles in Amersfoort.

State of Mine

 

In 2013 is hij begonnen met een opleiding “Mens en intuïtie“. Inmiddels is gecertificeerd Healer en Reader. Hij maakt meditatieve pianomuziek met klankschalen. Hij organiseert zijn eigen lichtconcerten. Hij heeft in 2016 10 albums met intuïtieve muziek opgenomen. Afgestemd op thema’s voor persoonlijke groei.