

Voor de opnames van de sessie’s voor Qubic Music heb ik de sound helemaal getweakt. Omdat het allemaal mechanisch is, heb je de mogelijkheid de klank naar smaak te intoneren. Zij bestaat net als bij een piano middels hamers en snaren (bij een rhodes zijn dat ijzeren staafjes tines genaamd). En halverwege de opname periode heb ik zelfs de hele binnenkant van de rhodes van de ene met de andere verwisseld. Omdat de tines een ander karakter hebben.

Ook de vleugel die Jasper voor zijn studio heeft gekozen, hebben we onder handen laten nemen, om de sound en speelplezier te optimaliseren. Daarvoor lieten we Matthijs Jongepier opdraven. Tijdens de opnames van mijn album “Awakenications” heb ik hem leren kennen. Lees hier het blog over onze eerste ontmoeting.
Rond de jaren 90 kwam ik voor het eerst met synthesizers in aanraking. In mijn vorige blog vertel ik over de extra dimensie die het mij gaf in combinatie met het opnemen op de computer. Voor het album Centre of the Innerself heb ik naast de prachtige vleugel en mijn eigen suitcase rhodes gebruik gemaakt van analoge synthesizers van Rene Schardt. Hij heeft een bijzondere collectie vintage instrumenten die een zeer warme sound geven.
Waldorf Microwave, Hammond B3 Roland MKS-80, Elka Synthex, Moog Minimoog, Korg Mini 700s, Roland JX8P, Oberheim OB-Mx, Prophet 10,Suitecase Rhodes, Omnisphere, Akai Advance, Korg M1, Korg Wavestation sr, Roland JV1080 en Yamaha CP1.
Plug-ins
Naast al deze bijzondere gear, heb ik ook gebruik gemaakt van de nieuweste technieken op het synthesizer gebied. Tegenwoordig heb je de mogelijkheid om hele gave sounds te creëren op d computer. Met een keyboard stuur je dan de plug-ins aan. En hier heb ik iets unieks kunnen maken. Het hergebruiken van eigen opgenomen track een nieuwe sound maken. Dat was nog niet eerder mogelijk. Met de Omnisphere van Spectrasonics kan dat. En hoe? Dat laat ik in dit filmpje zien.
0 reacties