Adjunct directeur Jan Huydts bezorgde Michiel zijn eerste grote arrangeerproductie voor de dansgroep Opus One. De melodieën van de van oorsprong als opera gecomponeerde muziek van Gerschwin werden door Michiel gebruikt als leidraad voor het theatrale orkestrale schouwspel. Zijn fantasie kon de vrije loop gaan en gedurende vijf maanden schreef hij twee uur muziek en nam dit tevens met diverse medemusici,in de studio van het Hilversums conservatorium op waaronder zijn toenmalige huisgenoot en drummer Dave van Beek (drummer van banda maneiro). Michiel werd in 1995 door de stichting Aanmoedigingsfonds voor de kunsten geprezen voor zijn creatie met de perspektiefreisprijs Op de laatste dag van het jaar 1994 moest voorzitter Wim Barry Michiel twee keer bellen om hem te overtuigen dat hij geen grapje maakte.
– Serena/Crown (Here comes the honeyman) (06:49)
– Ontmoeting Porgy en Bess (I loves you Porgy) (04:48)
– Bess en haar baby I (Summertime) (02:10)
– Ochtend in Club Kittiway (Clara’s theme) (01:53)
– Beleef my (Strawberry woman) (01:14)
– Pas de deax Crown en Serena (Overflow, overflow) (02:31)
– Liefdesthema Porgy en Bess (I loves you Porgy) (06:54)
– Sporting Life’s thema (01:23)
– Club-act (Leaving for the promised land; Buzzard song; I loves you Porgy) (03:58)
– Hoor het ritme slaan (Oh, I can’t sit down) (06:13)
– Bess en haar baby II (Summertime) (02:49)
– Het antwoord op twijfel en pijn (It ain’t necessarily so) (03:13)
– Happy dust (My man’s gone now) (06:17)
– Zatlappen (A woman is a sometime thing) (02:57)
– Neem mijn hand (There’s a boat dat’s leavin’ soon for New York) (04:10)
– Requiem (Gone, gone, gone) (04:00)
– In zijn hart (O lawd, I’m on my way) (03:30)
– Een vrouw als jij (Bess, you is my woman now) (03:13)